Image hosted by Photobucket.com

Friday, December 02, 2005

Encik K

Aku ada seorang ofismate ni. Kita panggil saja dia Encik K. Encik K ni dah 5 tahun kerja kat ofis ni, kira memang sejak ofis ni mula mula start dialah antara pioneer kat tempat ni. Dia ni dah kahwin dan ada anak 4 orang. Encik K ni umurnya dalam 30++ dan gaji dia sebulan dalam RM3k++ macam tu. Sebelum ni aku dah pernah dengar banyak cerita pasal Encik K ni yang jarang datang ofis walaupun staff lain tiap tiap hari kena kerja 9 jam dan hobi dia yang asyik pinjam duit orang. Kalau nak kirakan bos pun lagi senang dicari kat ofis ni walaupun bos jarang masuk nak dibandingkan dengan Encik K ni. Kalau kat ofis ni seluklah dekat post box tu, yang banyak sekali mesti surat Encik K dari macam-macam bank. Kalau telefon pun banyak untuk Encik K tapi ni pun selalunya dari beberapa bank yang Encik K ni berhutang. Cakap je tempat mana nak berhutang; Bank Rakyat, AEON, bos sendiri, duit client,along..nilah antara pihak yang Encik K ni berhutang. Kadang-kadang aku kagum dan pelik pun ada sebab bos aku ni tahan je dengan perangai Encik K ni sebab nak ikutkan kalau kat tempat lain mesti Encik K ni dah disepak sejauh mungkin keluar dari ofis. Hari tu Shima ofismate aku yang kerja kat HR ni telefon Encik K.
Shima: K, datangla ofis. Ambik duit gaji ni (gaji Encik K ni bos
aku kasi cash sebab dia yang nak mcm tu, tanak bank direct
debit akaun dia.Tak sure direct debit untuk apa)

Encik K: Tengoklah Shima. Kalau saya mampu saya pegilah ambik..
Shima: Eh kereta mana?
Encik K: Kereta takde..rosak..
Shima: Oooo...ha macam tu datangla naik bas..
Encik K: Ala..nak naik bas pun tak mampu ni..

Aku tak tau la orang lain, tapi aku macam tak boleh nak imagine orang yang gaji 3k nak naik bas pun tak mampu. Oklah, mungkin sebab dah akhir bulan kan dia dah takde duit langsung, tapi sebenarnya nak ikutkan kalau awal bulan pun dia memang tak pernah mampu nak datang ofis. Hari tu bos aku pulak yang kena jadi driver untuk Encik K ni ambik dia kat rumah. Dah banyak kali jugak macam tu. Aku bukan apa, aku tak kesian sangat dengan dia, tapi aku kesian dgn anak dia yang 4 orang tu. Anak dia semua kecik-kecik jadi takkan nak kasi makan biskut marie je kot. Disebabkan dia jarang masuk ofis dan tak dapat dikesan, sekarang bos aku kasi gaji dia ikut hari dia datang ofis. Kadang-kadang gaji dia kena tolak banyak sangat sampai gaji dari 3k tinggal 1k je. Entahlah. Berhutang dengan bos, client, bank ke takpun AEON tu ok la lagi kot, tapi disebabkan dia ada berhutang dengan along jugak tu merbahaya jugak. Kesianlah. Semoga Encik K akan lebih rajin datang kerja dan mampu untuk melalui hidup yang sungguh mencabar ini.

6 Comments:

Blogger pizli.mw said...

concern betul kau ye dgn anak encik K? Hahahaha..

11:48 am  
Anonymous Anonymous said...

ahaha aku concern takut anak encik k dikidnap along je..haha

5:13 pm  
Blogger Wardina said...

sape en K ni intan? aku kenal ke?

2:42 pm  
Blogger Suhaila Mohd Shukor said...

Terkejut aku lat. Melihatkan tajuk ku sangkakan mr. k cikgu MI kite dulu haha! aku harap org yang bermula ngan huruf k bukan semuanya suke berhutang macam ni. hihi

5:44 pm  
Anonymous Anonymous said...

wardina, kau kenal la orang ni..dia duduk kat level atas tu dulu sama dgn aku, area sama tempat dgn azhar, nama dia bukan start dgn huruf k pun.haha.

suhaila,
hahaha. tak tau la pulak aku apa cerita mr k yang sungguh dramatik itu. tapi aku sungguh rindukan seluar pengakap encik fauzan.kehkeh.

9:03 am  
Blogger Digitalite said...

mungkin duit dia banyak habis sebab kasi anak dia makan sushi king tiap-tiap hari? haaa... kalo macam tuh, boss ko pun bleh bangkrap :-) hahahaha...

10:04 am  

Post a Comment

<< Home